Personal branding voor fotografen
De hoeveelheid fotografen is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor lijkt het bijna onmogelijk om nog aandacht te genereren voor jouw fotografie. Maurice Jager steekt iedere fotograaf op dat gebied een hart onder de riem in het boek Personal branding voor fotografen. Hij leert je hoe je meer volgers kunt krijgen op social media, hoe je het beste met de verschillende soorten social media kunt omgaan, hoe je marketing en zelfpromotie leuk voor anderen, maar zeker ook voor jezelf kunt maken en hoe je van volgers klanten kunt maken in jouw fotopraktijk.
De mogelijkheden om jouw eigen verhaal te vertellen met je beelden zijn de laatste jaren ook toegenomen. Maurice Jager laat aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen goed lopende praktijk zien hoe je daar het meeste succes mee kunt krijgen met de juiste personal branding. Als headshot- en promotiefotograaf voor bedrijven, laat hij zien met welke middelen hij volgers en klanten heeft gekregen. Inmiddels is hij een internationaal gevraagd fotograaf. Als portretfotograaf heeft hij een goedlopende praktijk met portretfotografie voor LinkedIn.
In Personal branding voor fotografen neemt Maurice Jager je als een soort coach mee volgens een stappenplan dat jij kunt toepassen op jouw manier van fotograferen. Het boek staat vol met voorbeelden en methodes om op te vallen op Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media.
Andere methodes
Om niet alleen zijn eigen werkwijze te verklaren, maar ook andere invalshoeken te laten zien, interviewde Maurice Jager tien internationale topfotografen die uitblinken met hun promotiestrategie; zij zijn meesters in de personal branding. Zij leggen uit hoe ze hun bedrijf hebben uitgebouwd, volgers hebben gekregen en terugkerende klanten aan zich hebben weten te binden.
Interactie
Het gaat allemaal om het naadloos in elkaar laten overlopen van je fotografie en personal branding, zodat het bijna als terloops voelt dat je reclame voor jezelf maakt omdat je dicht bij je hart blijft. Maurice Jager leert je om goed naar je eigen werk te kijken en daar het verhaal waar jij voor staat uit te destilleren. Hij legt ook uit hoe je tijdens je gewone fotowerk een bibliotheek van promotiebeelden kunt aanleggen en hoe je die voorziet van aansprekende teksten die het goed doen op social media en veel interactie genereren met je doelgroep.
Bloggen
Veel fotografen die in het boek worden geïnterviewd, zijn ook leraren omdat zij online vertellen hoe ze bepaalde methoden hebben uitgevonden, toepassen en er succes mee hebben. Dat doen ze meestal in de vorm van een blog. Daarom heeft Maurice Jager een heel hoofdstuk ingericht om te laten zien hoe je een blog opzet en onderhoudt. Het grote voordeel van daarop praten over je werk, is dat je erover nadenkt en je werk er beter door wordt.
Tips uit het boek
- De beste manier om volgers aan je te binden is door content te produceren en plaatsen waar zij wat aan hebben. Licht tipjes van de sluier op, deel je trucs en ook zeker de fouten die je ooit maakte.
- Wees altijd oprecht in alles wat je deelt. Als je doet wat je leuk vindt, gaat het vanzelf, als je iets doet omdat het moet, komt het geforceerd over. Als je alleen doet waar je hart zit, kun je daar steeds meer mee bezig zijn en voelt het niet als werk.
- Geef niet alles in één keer weg: haal dingen uit je werk die smaken naar meer. Probeer te bepalen wat je ‘evergreens’ zijn en maak een plan om die van tijd tot tijd te herhalen.
Personal branding voor fotografen
Meer lezen? Op onze zustersite blog.computercreatief.nl publiceren wij en onze auteurs regelmatig interviews en artikelen met nuttige tips, trucs en andere lezenswaardigheden.
Bij Personal branding voor fotografen hebben wij de volgende aanvullende artikelen gevonden:
Meer artikelen over fotografie, op ComputerCreatief.nl
Relevante blogs zoeken...